Παρασκευή 16 Αυγούστου 2013

Ρόδος: Έκθεση φωτογραφίας του Δημ. Προκοπίου


Το Τμήμα Πολιτισμού Δωδεκανήσου της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου διοργανώνει έκθεση φωτογραφίας του Δημήτρη Προκοπίου με τίτλο: «Νυχτερινός Εσπερινός» 


Τα εγκαίνια της έκθεσης που θα φιλοξενηθεί στο Γαλλικό Κατάλυμα (οδός Ιπποτών, Μεσαιωνική Πόλη Ρόδου), θα πραγματοποιηθούν το Σάββατο 24 Αυγούστου 2013 και ώρα 20:30. 
Διάρκεια έκθεσης: 24 έως 29 Αυγούστου 2013 
Με την υποστήριξη: Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης 
Επιμέλεια: Μάνος Αναστασιάδης 

Στην έκθεση του Δημήτρη Προκοπίου παρουσιάζεται μια φωτογραφική αναδρομή στις ευρωπαϊκές πόλεις. Οι εικόνες προέρχονται από τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ιταλία, την Ουγγαρία, την Πορτογαλία, την Μάλτα, την Ισπανία και τα Κανάρια Νησιά της, παράλληλα παρουσιάζονται εικόνες από την Ρόδο αλλά και άλλους τόπους της Ελλάδας . Πρόσωπα στο περιβάλλον, στον αστικό χώρο που συσχετίζεται με τη φύση. Η ατμόσφαιρα κυριαρχεί δίνοντας συναισθηματικά εναύσματα. Η απεικόνιση συχνά τη νύχτα ή το απόγευμα εντάσσει τον θεατή στην πολύπλοκη γοητεία του θέματος, συχνά σε δύσκολες φωτογραφικές συνθήκες, στην εικαστική ομορφιά του....


ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Ο Δημήτρης Προκοπίου γεννήθηκε στο Βόλο το 1972. Έκτοτε κατοικεί στην Αθηνά. Είναι φωτογράφος, εκπαιδευτικός, και υποψήφιος Διδάκτωρ στο Πανεπιστήμιο Πειραιώς. Συνεργάζεται με την εφημερίδα «Ροδιακή».
Eίναι μέλος του Φωτογραφικού Κέντρου Θεσσαλονίκης από το 2003. Παρακολούθησε σεμινάρια του Φωτογραφικού Κύκλου το 1996.
Έχει κάνει ατομικές εκθέσεις, στην Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη, στο Παρίσι, στη Χαιδελβέργη, στη Βουδαπέστη, στην Μακρινίτσα, στην Ερμούπολη, στη Θήρα, στη Σάμο και στον Πειραιά.

Έχει συμμετάσχει σε ομαδικές εκθέσεις διεθνείς και πανελλήνιες στην Αθήνα, στην Θεσσαλονίκη, στο ʼμστερνταμ, στη Ρόδο, στην Κω, στη Σάμο, στο Βόλο, στα Τρίκαλα στη Λευκάδα, στη Νεοχωρούδα Θεσσαλονίκης, στην Ξάνθη, στο Λάυκο και στην Μακρινίτσα Πηλίου, στην Κυπαρίσσια και στην Ερμουπόλη.

Ο φωτογράφος αναφέρει:
«Από μικρός μου άρεσε να ταξιδεύω , από την φωτογραφική μου αρχή φωτογραφίζω πόλεις τη νύχτα και τη μέρα. Η νυκτερινή ατμόσφαιρα, το βραδινό φως έχει μοναδική γοητεία όμως και το φως της μέρας στον ασπρόμαυρο δέκτη είναι διαφορετικό. . Παράλληλα οι άνθρωποι στην πόλη τη μέρα έχουν μοναδικές εικαστικές στιγμές. Βγαίνω να φωτογραφίσω και νιώθω γοητευμένος. Η ανάδειξη του θέματος μέσω του βραδινού και απογευματινού φωτός αποτελεί τον ύψιστο φωτογραφικό μου στόχο..»

Ο Βασίλης Καρκατσέλης επισημαίνει:

«Αφήνεται μέσα στις πόλεις, για εικόνες, που με την προσεκτική χρήση του φωτοφράκτη δια-πραγματεύονται τις σχέσεις ανάμεσα στο φως και το σκοτάδι, ανάμεσα στο χρώμα και το μη χρώμα, εικόνες που ειρωνεύονται και παίζουν ταυτόχρονα με το θετικό και το αρνητικό. Χωρίς τη χρήση χρωματικών φίλτρων ή ειδικών εφέ, χρησιμοποιεί τον υπάρχοντα φωτισμό με τρόπο τέτοιο που να εισπράττει πνευματική δύναμη από τις εικόνες του. Εργάζεται σε ακατάλληλες για φωτογραφία καιρικές συνθήκες, μόνο έτσι όμως καταφέρνει να εισπράττει ενδιαφέροντα αποτελέσματα, λες και οι ίδιες οι πόλεις θέλουν να του ανταμείψουν για αυτές του τις εμμονές.

Με τέτοια χρήση του μέσου και τέτοια λογική, ο Προκοπίου, μπορεί με άνεση να χρησιμοποιεί το έγχρωμο φιλμ το οποίο οδηγεί πέραν του ρεαλισμού και της αναπαράστασης.»

Ο Β. Καρκατσέλης είναι καλλιτεχνικός διευθυντής του Φωτογραφικού Κέντρου Θεσσαλονίκης 

To Φεστιβάλ Photometria ταξιδεύει στην Πάρο

Το ξενοδοχείο Αργοναύτης στην Πάρο, είναι η δεύτερη στάση της περιοδεύουσας έκθεσης των 25 καλύτερων φωτογραφιών του πανελλαδικού διαγωνισμού Photometria Awards 2013 Change?.

Θεματική: Change?/Αλλαγή;
Η μεταβολή μιας κατάστασης, συμπεριφοράς, σκέψης, ενός αισθήματος. Μα και πάλι μπορεί να είναι οριστική, μερική ή πλήρης, όπως συμβαίνει με την ώρα και τη θερμοκρασία. Νοείται και ως αντικατάσταση, ενός προσώπου ή πράγματος. Τροποποίηση και μετασχηματισμός ακόμη είναι. Η επιστροφή ενός κεκτημένου ή η ορατή μετατροπή στις δομές ενός κοινωνικού συνόλου... Όπως και να έχει. αίτημα των καιρών μας είναι.


Κριτική Επιτροπή
Η 5μελής επιτροπή αποτελούνταν από τους Andre Bakker, Κωστή Εμμανουηλίδη, Φωτεινή Παπαχατζή, Κωνσταντίνο Βάσση και τον Κωστή Μουσελίμη.

Τα ονόματα των φωτογράφων της έκθεσης είναι τα εξής:
Jonnek Jonneksson, 1ο Βραβείο Κριτικής επιτροπής
Σπύρος Ζερβουδάκης, 2ο Βραβείο Κριτικής επιτροπής
Χρήστος Δηνόπουλος, 3ο Βραβείο Κριτικής επιτροπής
Κωνσταντίνος Βαλτσάνης, Βραβείο Κοινού
Περικλης Φωτοδημος
Βαγγέλης Γιωτόπουλος
Αλέξανδρος Αναγνωστίδης
Σάβας Κόης
Ελένη Μαχαιρά
Ανδρέας Νικολαράκης
Κωνσταντίνος Γδοντάκης
Μάρκος Κυπριανός
Ξενικός Πέτρος
Βασίλης Ρήτας
Εβίτα Ταχατάκη
Άλκηστη Παπαδοπούλου
Κυριακή Φραγκιαδάκη
Ηλίας Σεφερίδης
Σπύρος - Αναστάσιος Τσαμπάς
Γεωργία Κυδωνάκη
Γιώργος Μαραζάκης
Χρήστος Κοσμάς
Σταματίου Σταύρος
Αλεξάνδρα Μπριασούλη
Βασίλειος Μπεκιάρης
Πληροφορίες
Τοποθεσία: Argonauta Hotel, Πάρος

Ημερομηνία: Εγκαίνια: Κυριακή 18.8.2013 στις 20:30
Διάρκεια έκθεσης: 18.8-31.8.2013

Πληροφορίες: www.photometria.gr

Αποτυπώνοντας το αρχαίο Κάλλος, έκθεση φωτογραφίας του .Joshua Garrick

Το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο , συνεχίζοντας την παρουσίαση του έργου σημαντικών εικαστικών σε συνομιλία με τις μόνιμες συλλογές του, διοργανώνει την έκθεση του καταξιωμένου Αμερικανού φωτογράφου Josh Garrick με τίτλο «Αποτυπώνοντας το αρχαίο Κάλλος».

Η έκθεση εγκαινιάζεται την Πέμπτη 12 Σεπτεμβρίου στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, σε επιμέλεια της ιστορικού Τέχνης Ίριδας Κρητικού και σχεδιασμό του εικαστικού Μάριου Βουτσινά, ενώ στη συνέχεια θα μεταφερθεί στο Σισμανόγλειο Μέγαρο της Κωνσταντινούπολης και στον εκθεσιακό χώρο του Ελληνικού Προξενείου στη Νέα Υόρκη. Το συντονισμό της έκθεσης στην Αθήνα έχει ο Αναπληρωτής Διευθυντής του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου και Διευθυντής του Νομισματικού Μουσείου, Δρ. Γεώργιος Kακαβάς.

Έχοντας ολοκληρώσει ένα μεταπτυχιακό δίπλωμα στις Καλές Τέχνες στο Πανεπιστήμιο Columbia, ο J. Joshua Garrick εισήλθε σε μία αέναη σχέση θαυμασμού και φιλίας, αγάπης, έμπνευσης και δημιουργικότητας με τη χώρα μας. Έχοντας ήδη πραγματοποιήσει πολλά ταξίδια στην Ελλάδα, μόνος ή συνοδεύοντας φοιτητές του, και έχοντας επιλέξει ως κύριο αντικείμενο της εικαστικής του ενασχόλησης με τη φωτογραφία τα δημιουργήματα του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού, ο J. Joshua Garrick καταθέτει μία ολοκληρωμένη εννοιολογικά και αισθητικά εκθεσιακή πρόταση στο πλέον προσφιλές του και νοούμενο από τον ίδιο ως βασικό σημείο αναφοράς του, μεταξύ των Μουσείων της Ελλάδας: το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.

Ο τίτλος της έκθεσης: «Αποτυπώνοντας το Αρχαίο Κάλλος»/ “Seeking the Ancient Kallos, σηματοδοτεί την επιθυμία του να διεισδύσει στην πρώτη ύλη της κλασικής ωραιότητας, όπως αυτή αποτυπώνεται στα αρχαία γλυπτά , που εδώ και δεκαετίες φωτογραφίζει στα Μουσεία της Ελλάδας. Τα έργα του Garrick αποτελούν πρωτότυπες φωτογραφικές απεικονίσεις των εκθεμάτων του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, καθώς εστιάζουν σε συχνά αθέατες λεπτομέρειές τους, που με μαεστρία συλλαμβάνει ο ευαίσθητος φωτογραφικός του φακός, εξαίροντας έντεχνα τις αναζητήσεις των αρχαίων καλλιτεχνών.

Όπως ο ίδιος, ως γνήσιος φιλέλληνας, σημειώνει, η πρόθεσή του, αν και πηγάζει από την πολυετή ενασχόλησή του με το συγκεκριμένο αντικείμενο, αποκτά κατά την περίοδο αυτή και μια επιπλέον συμβολική διάσταση: επιδιώκει «να τονίσει τον πρωταρχικό ρόλο του Ελληνικού κλασικού πολιτισμού ως κοιτίδας της δυτικής τέχνης και αντίστοιχα, την αναπόσπαστη σχέση της σύγχρονης Ελλάδας με την Ευρώπη, την ανάγκη να επαναφέρουμε στη μνήμη τους λόγους για τους οποίους η Ελλάδα θα έχει πάντοτε τον πλούτο της ιστορίας της για να τον μοιράζεται με τον υπόλοιπο κόσμο».

Η ιδανική πρώτη ύλη –οι αναπάντεχες οπτικές γωνίες των εκθεμάτων του Μουσείου αιχμαλωτίζονται από τον ευρηματικό φακό του J. Joshua Garrick για να τυπωθούν στη συνέχεια σε ποικίλες διαστάσεις με μια ειδική, σύγχρονη τεχνική σε επεξεργασμένο αλουμίνιο DiBond που προσδίδει στο φωτογραφικό αποτέλεσμα ένα απτικό σχεδόν βάθος. Έτσι αναπτύσσεται ένας γόνιμος διάλογος ανάμεσα στα έργα του καλλιτέχνη και τα μόνιμα εκθέματα του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, με γνώμονα τον απόλυτο σεβασμό του για το κτήριο και τα μοναδικά εκθέματα που φυλάσσονται και «αναπνέουν» εντός του.

Η έκθεση απαρτίζεται από τέσσερις θεματικές ενότητες, που φιλοξενούνται σε διαφορετικούς χώρους του Μουσείου:
Α. «Επίσκεψη» / «A Visit» στο μνημειακό προθάλαμο του Μουσείου.
Β. «Αναπνοή» / «Breathing» στην Αίθουσα 21.
Γ. «O κήπος με τα αγάλματα» / «Garden statues» στο εσωτερικό αίθριο του Μουσείου.
Δ. «Στιγμιότυπα» / «Instants» στο αναψυκτήριο του Μουσείου.

Οι καλλιτεχνικές φωτογραφίες του J. Joshua Garrick, εντασσόμενες διακριτικά στις αίθουσες, το αίθριο και το αναψυκτήριο του Μουσείου, προτείνουν μια ιδεατή αφήγηση, έναν νέο τρόπο «βλέμματος», αιχμαλωτίζοντας με τρόπο απαράμιλλο το ατομικό «κάλλος» του κάθε γλυπτού, την ειδική και διαφορετική κάθε φορά ατμόσφαιρα που τα περιβάλλει. Τα έργα τοποθετούνται με κριτήριο την αρμονία , τη θεματολογία, αλλά και την αισθητική ατμόσφαιρα που επιθυμεί να πετύχει ο καλλιτέχνης: Τρεις φωτογραφίες που σκοπό έχουν να μυήσουν τον επισκέπτη στο διάλογο του καλλιτέχνη με τα γλυπτά του Μουσείου, μία φωτογραφία που κατά κάποιον τρόπο «αποκαλύπτει» την κρυφή πλευρά ενός περικαλλούς γυναικείου γλυπτού στην αίθουσα 21, μια εξαίσια γλυπτοθήκη απτής ομορφιάς στο αίθριο του Μουσείου και μια σειρά από πολλαπλά και μικρότερης κλίμακας στιγμιότυπα καταγραφής και μνήμης του βλέμματος στο αναψυκτήριο, δημιουργούν ένα νοητό «Περίπατο», που επιθυμεί να τέρψει και να καθηλώσει το βλέμμα του επισκέπτη, προσφέροντάς του απλόχερα τη θέαση στη συχνά αθέατη «ενδοχώρα» του κάθε γλυπτού. Οι εξαιρετικά επιμελημένοι τίτλοι των έργων, που έχει δώσει ο καλλιτέχνης, μιλούν για τη ζωή και το θάνατο, τη νεότητα και το γήρας, τη δύναμη και την ταπεινότητα, το κάλλος και το άλγος, τη χαρά και την απώλεια, τη νίκη και την ήττα, τον έρωτα και την αθανασία. Οι τίτλοι αποδόθηκαν στα ελληνικά με απόλυτη προσήλωση στο ίχνος και την ποιότητα του συναισθήματος, που κάθε φορά αφήνει πίσω του ο φωτογραφικός φακός, με την επιθυμία να συμβάλλουν στην απολαυστικά αποκαλυπτική ανάγνωση «ανάμεσα» στις απαλές εσοχές των μαρμάρων, όπως παρουσιάζονται στην έκθεση.

Με αφορμή την έκθεση «Αποτυπώνοντας το Αρχαίο Κάλλος-Seeking the Ancient Kallos» θα κυκλοφορήσει ομότιτλο πολυτελές λεύκωμα από τις εκδόσεις GEMA.
Πληροφορίες
Τοποθεσία: Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ημερομηνία: Εγκαίνια: Πέμπτη 12 Σεπτεμβρίου, στις 18.30
Διάρκεια έκθεσης: 13 Σεπτεμβρίου 2013 έως 8 Ιανουαρίου 2014
Ώρες λειτουργίας έως τέλος Οκτωβρίου: Δευτέρα: 13:00-20:00, Τρίτη-Σαββάτο: 08:00-20:00, Κυριακή & Επίσημες αργίες: 08:00-15:00

Πληροφορίες: www.namuseum.gr

Πέμπτη 15 Αυγούστου 2013

Η ζωή μέσα από τον τόπο και την Ιστορία

Η φωτογραφική έκθεση «Ο κύκλος της ζωής» στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης στο Ρέθυμνο


Εργα του Φίλιππου Τσιάρα και του Χριστόφορου Δουλγέρη που εξετάζουν την έννοια του τόπου διαμέσου της Ιστορίας και της σύγχρονης τέχνης καθώς επίσης και την υπέρβαση της πραγματικότητας εκτίθενται στην έκθεση «Ο κύκλος της ζωής» που παρουσιάζεται στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης  (σε συνεργασία με το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης).

Ο Φ. Τσιάρας που ζει και εργάζεται στις Ηνωμένες Πολιτείες συμπυκνώνει μία αναδρομή με έργα από τις σειρές «The Supereal 1971-2009» που είχαν παρουσιασθεί παλαιότερα στη Θεσσαλονίκη, ενώ ο Χ. Δουλγέρης, που αντιμετωπίζει τα θέματά του ως θέσεις της καθημερινής ζωής, εκθέτει από το φωτογραφικό αρχείο του την πόλη του Ρεθύμνου από τα χρόνια της δεκαετίας 1990 σε αντιπαράθεση με έργα τωρινής δουλειάς του πάνω στο ίδιο θεματικό πλαίσιο.

Η έκθεση συνοδεύεται από δίγλωσσο κατάλογο και πραγματοποιείται με την ευγενική χορηγία της Concord Consulting Services.Οι δύο καλλιτέχνες εμφανίζονται σε ρόλο φωτογράφων αλλά και επιμελητών με την έκθεση Ithaca returned, που οργανώθηκε και παρουσιάστηκε στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Επιστροφή στην Ιθάκη 2013 και τώρα παρουσιάζεται στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης.

Πρόκειται για μία επιλογή με έργα Ελλήνων και διεθνών καλλιτεχνών στο ζήτημα του ταξιδιού, της μεταμόρφωσης, της διαδρομής. Συμμετέχουν ανάμεσα σε άλλους οι καλλιτέχνες Λυδία Βενιέρη, Άγγελος Γαβριάς, Γιώργος Γυπαράκης, Πάνος Κοκκινιάς, Γεωργία Κοτρέτσος, Αλέξανδρος Λαμπροβασίλης, Καμίλο Νόλας και Απόστολος Παλαβράκης.

ΠΟΥ ΚΑΙ ΠΟΤΕ
Εγκαίνια: Τρίτη, 20 Αυγούστου 2013, 20:00 - 22:00
Χώρος: Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης
(Χειμάρας 5, Ρέθυμνο, τηλ.: 2831052530)
Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα κλειστά,
Τρ-Πα 09:00-14:00 & 19:00-21:00,
Σα-Κυ10:00-15:00
Επιμέλεια: Μαρία Μαραγκού

Τρίτη 13 Αυγούστου 2013

Αίσθηση στα διεθνή ΜΜΕ κάνει η φωτό της NASA με τα Μετέωρα και τα πεφταστέρια


Αίσθηση στα διεθνή ΜΜΕ, αλλά και την διαδικτυακή κοινότητα, προκάλεσε η καταπληκτική φωτογραφία που δημοσιεύτηκε από τη ΝΑSA που δείχνει δύο μετέωρα (Περσείδες) πάνω από τα εμβληματικά Μετέωρα.


Η φωτογραφία, που κόβει την ανάσα με τη Φύση να ξεπερνά σε τέχνη το χρωστήρα κάθε ζωγράφου, τραβήχτηκε από έναν Ιρανό φωτογράφο στις 10 Αυγούστου.

«Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO, τα Μετέωρα είναι ένα ιστορικό συγκρότημα από μοναστήρια που βρίσκονται κοντά στην Καλαμπάκα, στην κεντρική Ελλάδα» σχολιάζει η NASA

Enhanced by Zemanta

Έγχρωμη φωτογραφία από τη Θεσσαλονίκη του 1960

Η συγκεκριμένη φωτογραφία, που τράβηξε Αμερικανός ναύτης είναι σπάνια, διότι την χρονιά του 1960 δεν υπήρχαν έγχρωμες φωτογραφικές μηχανές στην Ελλάδα.

Η φωτογραφία είναι τραβηγμένη από την μεριά της σημερινής πλατείας Αριστοτέλους (τότε ήταν δρόμος), με μέτωπο την παραλιακή. Παρατηρούμε τα εντυπωσιακά αυτοκίνητα της εποχής που είναι παρκαρισμένα στο πλάι του δρόμου, τον κινηματογράφο Ολύμπιον που υπήρχε και τότε, ενώ βρισκόταν στην γωνία που ξέρουμε και ο Τερκενλής!

Η φωτογραφία αναρτήθηκε στο group του Facebook «Παλιές φωτογραφίες της Θεσσαλονίκης».

Πηγή: thesout.gr

Δευτέρα 12 Αυγούστου 2013

W. Abranowicz, Κ. Μάνος και Γ. Δήμου: έκθεση φωτογραφίας στο Πάπιγκο Ιωαννίνων

To Photometria Festival και το Athens House of Photography, σε συνεργασία με το Photobookstore.gr διοργανώνουν έκθεση φωτογραφίας στην Δημοτική Βιβλιοθήκη Πάπιγκου Ιωαννίνων, τριών σημαντικών φωτογράφων, του William Abranowicz, Κωνσταντίνου Μάνου και Γιάννη Δήμου.

Οι φωτογραφίες των τριών αυτών διεθνών καλλιτεχνών επικεντρώνονται στο θέμα της Ελλάδας, και κυρίως, αλλά όχι αποκλειστικά, της Ηπείρου.

Στον χώρο της έκθεσης θα διατίθενται προς πώληση αφίσες, βιβλία και έργα των τριών καλλιτεχνών αλλά και άλλων σπουδαίων φωτογράφων.
Πληροφορίες
Τοποθεσία: Δημοτική Βιβλιοθήκη Πάπιγκου Ιωαννίνων

Ημερομηνία: 10 έως και τις 31 Αυγούστου

Είσοδος ελεύθερη

Πέθανε ο φωτογράφος και θεωρητικός Άλαν Σέκουλα

 Εγκατάσταση του Άλαν Σέκουλα στο Κάσελ της Γερμανίας το 2007
Ένας από τους σημαντικότερους θεωρητικούς της φωτογραφίας, ο Αμερικανός Άλαν Σέκουλα, έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 62 ετών το βράδυ του Σαββάτου 10 Αυγούστου. Ως καλλιτέχνης και θεωρητικός, επικεντρώθηκε στα μακροοικονομικά συστήματα και σε αυτό που ο ίδιος περιέγραφε ως «φανταστικές και υλικές γεωγραφίες του αναπτυγμένου καπιταλιστικού κόσμου». Υπήρξε επίσης κριτικός, κινηματογραφιστής και συγγραφέας.

Μια από τις πιο φιλόδοξες και ολοκληρωμένες φωτογραφικές δουλειές του ήταν το «Fish story» (1993), έκθεση και βιβλίο, που αναφερόταν στις αλλαγές που έχουν υποστεί τα τελευταία 300 χρόνια οι λιμενικές εγκαταστάσεις και ό,τι τις συνοδεύει: οικονομικές επιχειρήσεις, εργασία. Το αποτέλεσμα της εκτενούς έρευνας και των πολυετών ταξιδιών του συνοψίστηκαν σε μια σειρά από 900 έγχρωμες φωτογραφίες, εγκαταστάσεις διαφανειών και κείμενα που εξετάζουν την επίδραση της παγκοσμιοποίησης στους ανθρώπους και στις κοινότητές τους σε χώρες όπως η Κορέα, η Σκοτία και η Πολωνία μέσα από την απεικόνιση της αυτοματοποίησης και της συχνά απομονωμένης και ανώνυμης εργασίας στη διεθνή ναυτιλιακή βιομηχανία. Για τον καλλιτέχνη, τα κοντέινερ με τις γυαλιστερές επιφάνειες που φορτώνονται στα πλοία και συμμετέχουν σε μια ατέρμονη ροή εμπορευμάτων, αποτελούν το «κλειδί» στην παγκοσμιοποίηση.

Ο πολωνικής καταγωγής Άλαν Σέκουλα γεννήθηκε στην Πενσιλβανία το 1951. Ξεκίνησε να ασχολείται με τη φωτογραφική τέχνη στις αρχές της δεκαετίας του ‘70 κι επηρεάστηκε από το κίνημα της «εννοιολογικής τέχνης», σύμφωνα με το οποίο η ιδέα ενός έργου έχει μεγαλύτερη σημασία από τη φυσική αναπαράστασή του. Στη συνέχεια ασχολήθηκε με ταινίες, βίντεο, φωτογραφικά άλμπουμ, εγκαταστάσεις διαφανειών και ήχου.

Τα τελευταία χρόνια συνεργάστηκε με τον Νόελ Μπερτς στη δημιουργία μιας σειράς ντοκιμαντέρ, ενώ το φιλμ τους «Forgotten Space» που μιλάει για τις καταστροφικές συνέπειες της παγκοσμιοποίησης κέρδισε το Ειδικό Βραβείο Κριτικών στην ενότητα Ορίζοντες (Special Orizzonti Jury Prize) στο 67ο Κινηματογραφικό Φεστιβάλ Βενετίας 2010.

Το έργο του Σέκουλα είχε διεθνή αναγνώριση και ο ίδιος είχε τιμηθεί με πολλά βραβεία και υποτροφίες.

Oι «Ελληνικές θάλασσες» τον Οκτώβριο στο Μουσείο Μπενάκη


Εικόνες από τον Πειραιά του 1885, από το Φάληρο του '30, της Καλύμνου και άλλων νησιών από περασμένες δεκαετίες, μας ταξιδεύουν πίσω στον χρόνο, μέσα από την μεγάλη φωτογραφική έκθεση «Ελληνικές θάλασσες» που έρχεται τον Οκτώβριο στο Μουσείο Μπενάκη.

Η ελληνική θάλασσα, έτσι όπως την είδαν όλοι οι μεγάλοι Έλληνες φωτογράφοι, είναι το θέμα της νέας έκθεση που θα παρουσιαστεί (4/10) στο κτίριο της Οδού Πειραιώς, στο πλαίσιο της Διεθνούς Συνάντησης των Επιμελητών Φωτογραφικών Συλλογών και Μουσείων, γνωστής ως Oracle.

Τριακόσιες πενήντα περίπου φωτογραφίες χωρισμένες σε 5 χρονολογικές ενότητες: δεύτερο μισό του 19ου αιώνα - οι πρώτες δεκαετίες του 20ου αιώνα, μεσοπόλεμος - μεταπολεμική περίοδος - εποχή της μεταπολίτευσης έως σήμερα, υπόσχονται ένα ξεχωριστό ταξίδι στον χρόνο. Μεγάλη πρωταγωνίστρια η θάλασσα, άρρηκτα δεμένη με την ιστορία του τόπου και τη ζωή των κατοίκων, που δεν έπαψε να εμπνέει ποιητές και καλλιτέχνες.

Στον πλούσιο οπτικό θησαυρό που συγκεντρώθηκε- η επιλογή των φωτογραφιών έγινε από τις επιμελήτριες του Φωτογραφικού Αρχείου του Μουσείου Μπενάκη Φανή Κωνσταντίνου και  Αλίκη Τσίργιαλου καθώς και από τον Κωστή Αντωνιάδη- μας δίνεται η ευκαιρία να παρακολουθήσουμε τη σχέση των ανθρώπων με τη θάλασσα, καθώς επίσης και τον τρόπο ζωής στις παραθαλάσσιες και νησιωτικές περιοχές.

Από 4 Οκτωβρίου, Κτίριο Οδού Πειραιώς, Περισσότερες πληροφορίες :www.benaki.gr

Παρασκευή 9 Αυγούστου 2013

Ζωντανεύουν τα «Μυστικά του Βάλτου»

Ακόμη και μια ληστρική συμμορία της Καστοριάς ποζάρισε για τον Λεωνίδα Παπάζογλου
Τα ασπρόμαυρα πορτρέτα του Λεωνίδα Παπάζογλου «γράφουν» την ιστορία της Καστοριάς υπό οθωμανική κατοχή ως θέατρο των σκληρών ελληνοβουλγαρικών μαχών αλλά και ως χωνευτήρι πολιτισμών, μάρτυρας της συγκατοίκησης Ελλήνων, Τούρκων, Εβραίων, Τουρκαλβανών, σλαβόφωνων.

Νεαρή γυναίκα με δυτικού τύπου φόρεμα και ομπρέλα
Ο Παπάζογλου φωτογράφιζε με επαγγελματικά και διόλου με ιδεολογικά κριτήρια. Μπροστά στον φακό του στάθηκαν περήφανοι είτε απειλητικοί με τα άρματά τους από έλληνες αντάρτες και βούλγαροι κομιτατζήδες έως τούρκοι στρατιώτες, «ντόπιοι βοεβόδες διώκτες του Ελληνισμού» και καλοντυμένοι αστοί και χωρικοί της περιοχής. Μόνο που ο φωτογράφος φροντίζει, όπως παρατηρούν οι επιμελητές της έκθεσης από το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, «να αναδείξει λεπτομέρειες και υπαινικτικά σύμβολα, όπως π.χ. τον τρόπο που τοποθετούν τα χέρια τους, που αγγίζονται μεταξύ τους ή που κρατούν τα άνθη τα οποία ο ίδιος τούς έχει δώσει».

Οι εικόνες του, που καλύπτουν χρονικό διάστημα δεκαετιών, αποτελούν και τεκμήρια της ενδυματολογικής εξέλιξης στην περιοχή - και κατ' επέκταση στη μετέπειτα και επισήμως ελληνική επικράτεια των αρχών του 20ού αιώνα, στα χρόνια που η Δύση είχε αρχίσει να υπαγορεύει και νέες μόδες. «Οι παραδοσιακές φορεσιές, που πριν από το 1912 χωρίς εξαίρεση φορούσαν οι ηλικιωμένοι αλλά και μεγάλο ποσοστό των νέων, εναλλάσσονται με τα φράγκικα των ανδρών και τα ευρωπαϊκού τύπου φορέματα πολλών νέων γυναικών», σημειώνεται στον κατάλογο της έκθεσης. Αντίστοιχα αποτυπώνονται τα όπλα, τα κοσμήματα, τα υποδήματα, οι κομμώσεις μιας εποχής που ζούσε στον ρυθμό της εκδυτικοποίησης, πιτσιλισμένη από το αίμα σκληρών μαχών, βασανισμένη από τις απώλειες, αλλά και έτοιμη να ακολουθήσει κάθε νέα τάση που ερχόταν από τα δυτικά.

Φωτογραφικό τρικ με έναν άνδρα να ανάβει τσιγάρο στον εαυτό του.
Οι φωτογραφίες του Λεωνίδα Παπάζογλου (1872-1918) θα είχαν παραμείνει θαμμένες κάτω από τη σκόνη του χρόνου και της λήθης αν το 1995 ο συλλέκτης από τα είκοσί του, γιατρός, ερευνητής και συνεργάτης του Ιουστίνου Σιμωνοπετρίτη στην Αγιορείτικη Φωτοθήκη Γιώργος Γκολομπίας (1961-2009), συγγραφέας ήδη βιβλίου για τις πρώιμες καρτ ποστάλ της Κοζάνης, δεν έκανε τις πρώτες κινήσεις για τη συλλογή, αποκατάσταση και συντήρηση του αρχείου του, με συνολικά 2.500 αρνητικά και γυάλινες πλάκες, και κυρίως με ατομικά και ομαδικά πορτρέτα κατοίκων της περιοχής Καστοριάς, καθώς και στρατιωτικών ή ενόπλων της εποχής του Μακεδονικού Αγώνα.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...